Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 68 Next Page
Page Background

188

Ces Urol 2016; 20(3): 188

EDITORIAL

EDITORIAL

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

otevíráte další číslo České urologie, v němž na‑

jdete jak přehledové články, tak původní práce,

videa a klinické kazuistiky. Posledně jmenované

pocházejí nejčastěji z pera mladých autorů, kteří

tak mnohdy plní požadavky vzdělávacího pro‑

gramu, který vyžaduje alespoň jednu publikaci

jako podmínku přistoupení k atestační zkoušce.

Názory na opodstatněnost tohoto požadavku se

pochopitelně různí, stejně jako se liší pohledy na

celý systém specializačního vzdělávání v urologii.

A nejde pochopitelně jen o požadavky kladené

na rezidenty v rámci jejich specializační přípravy,

ale i o požadavky, kladené na školitele nebo akre‑

ditovaná pracoviště, na nichž je příprava rezidentů

realizována.

Myslím, že nebude na škodu, když připomenu

základní fakta. Specializační vzdělávání v urologii

probíhá podle Vzdělávacího programu, který má

formu vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČR (MZd).

Na jeho tvorbě se jako poradní orgán podílí tzv.

Akreditační komise MZd, složená z respektova‑

ných odborníků, které navrhuje Česká urologická

společnost, lékařské fakulty jednotlivých vysokých

škol a Česká lékařská komora. Akreditační komise

rovněž posuzuje žádosti o udělení akreditace uro‑

logickým pracovištím, na nichž má být realizována

specializační příprava rezidentů. Praktickou realizaci

specializačního vzdělávání včetně organizace ates‑

tačních zkoušek zajišťují jednotlivé fakulty a koordi‑

nuje ji tzv. Specializační oborová rada (SOR) slože‑

ná ze zástupců fakultních urologických pracovišť.

Pouze certifikované kurzy (nástavbové atestace)

z dětské urologie a nově onkourologie zůstávají

v gesci IPVZ.

Současný Vzdělávací program vznikl v roce 2011

a dík za jeho přípravu patří předchozí Akreditační

komisi pod vedením doc. Kočvary a prof. Hory. Ti

po dvou funkčních obdobích společně s dalšími

členy dle pravidel komisi opustili. Počátkem letoš‑

ního roku byla konstituována Akreditační komise

v novém složení a já jsem byl zvolen do jejího čela.

Její součástí je i subkomise pro dětskou urologii

(předseda zatím není zvolen) a onkourologii, jíž

předsedá prof. Hora.

Jsem přesvědčen, že současný Vzdělávací pro‑

gram v urologii je velmi dobře připraven a posky‑

tuje funkční rámec specializační přípravě, ale sou‑

časně registruji hlasy zejména z řad primářů, kteří

poukazují na jeho dopady do denního provozu

zejména menších oddělení. Proto se domnívám,

že nastal čas zamyslet se nad eventuální změnou

některých aspektů. Mám tím na mysli zejména

požadovanou strukturu pracovních úvazků jed‑

notlivých školitelů, počet školenců připadajících

na jednoho školitele, požadované spektrum ope‑

račních výkonů pro rezidenty apod.

Na druhé straně však určitě nechystáme nějaké

dramatické změny směrem ke zkracování délky

specializačního vzdělávání nebo výrazné redukce

kvantitativních, či kvalitativních požadavků na re‑

zidenty. Určitě zůstane prioritou zachovat kvalitní

přípravu mladých urologů. Vždyť právě dnešní

rezidenti nás budou za pár let léčit a všichni si jistě

přejeme, abychom byli léčeni kvalitně…

Budu velmi rád, pokud se do diskuze o pří‑

padných změnách vzdělávacího programu zapojí

i přednostové, primáři a další školitelé, samotní

rezidenti i ambulantní kolegové tak, aby to byly

změny domyšlené do všech důsledků a aby po‑

mohly nám všem kvalitně připravit přicházející

generaci urologů.

S přáním krásného podzimu

Jan Krhut

1. 9. 2016